top of page
Search
Writer's pictureStav Harel

מי היה הסגן של בר כוכבא...?

הכי בעסה זה להיות הסגן של בר כוכבא. החשש הזה שלא יזכרו אותך למרות פועלך. גם אם היית משמעותי מאד, ברגע שאתה מס' 2, הפחד הזה שאיש לא יזכור אותך. רק את מס' 1.


אז מי היה הסגן של בר כוכבא? מזל שיש לי מבחן בעוד כמה ימים על ארץ-ישראל בתקופה הרומית-ביזנטית. זה לפחות גרם לי לחרוש וכך אולי מצאתי את התשובה לשאלה מי היה הסגן של בר כוכבא.


בין המגילות הקדומות שנמצאו בואדי מורבעאת באזור נחל הדרג'ה, נמצאו גם שרידי אגרת בה כותב בר כוכבא מנהיג המרד לישוע בן גולגולה, מפקד מוצב ההרודיון בשנות המרד.

החוקרים נוטים להעריך שישוע זה, היה סגנו של בר כוכבא.


מה שכן, נראה שבר כוכבא, שהיה אמנם אמיץ לב ומפקד סמכותי, ככל הנראה היה דיסלקטי, נהג לכתוב ת' במקום את ("יאללה תן ת'לחם"), וכנראה שהיה גם חמום מוח. את כל אלו אפשר ללמוד מהאגרת הזו שנכתבה בעברית קדומה:


"משמעון בן כוסבה לישע בן גלגלה ולאנשי הכרך (,) שלום. מעיד אני עלי ת'שמים: יפס[ד] מן הגללאים שאצלכם כל אדם - שאני נֹתן ת'כּבלים ברגלכם, כמה שעסת[י] לבן עפלול!!!" (הפיסוק עלי. בר כוכבא לא ממש נהג לפסק. כתב אוטוסטראדה)


תרגום: בר כוכבא מזהיר את סגנו ישוע בן גולגולת, בנוגע ליהודים אנשי הגליל שנמצאים תחת פיקודו של ישוע ופוקד עליו לשמור עליהם היטב. אם יפגעו הגליליים, הוא ישים באזיקים את ישוע וחייליו כמו שהוא עשה כבר לבן עפלול המסכן...


לא שכחנו אותך ישע בן גולגלה! ועד כאן להפעם.


7 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page