top of page
Search
Writer's pictureStav Harel

על ביר זמזם באסלאם - מים קדושים חודרים עמוק....

התבשרנו בימים אלה כי בתי החולים בסעודיה החלו לטפל בחולי הקורונה המטופלים במי זמזם, זאת אומרת במים שנשאבו מבאר זמזם.

באר זמזם היא באר מים הנמצאת מרחק 20 מטר בלבד מהכעבה, האבן הקדושה שברחבת במסגד המרכזי במכה.


על פי האמונה המוסלמית, הבאר התגלתה באופן נסי כאשר הג׳ר ובנה הקטן אסמעיל (הגר וישמעאל) גורשו למדבר ע״י אברהים (אברהם אבינו) ככל הנראה בלחץ שרה (אמנו, לא נתניהו הפעם) שביקשה להפרע מצרתה.


לפי המסופר, הג׳ר ואסמעיל היו נואשים למים במדבר ואסמעיל, ביאושו ועל סף מות מצמא, בטש בקרקע וכך התגלתה הבאר מצילת החיים. מסורות אחרות מעניקות את הקרדיט למלאך ג׳יבריל (גבריאל) שגילה את אזנו של אסמעיל, היכן לחפור.


בכל מקרה, עולי הרגל המקיימים את מצוות החאג׳ והעומרה (ביקור במקומות הקדושים לאסלאם שלא במסגרת חודש ד׳ו אל חג׳ה - חודש החאג׳) נוהגים לשתות מהמים הללו ואף למלא מהם בקבוקונים אותם הם מביאים כמתנה לבני משפחותיהם עם חזרתם לישראל, לשטחי הרשות הפלסטינית ובעצם למדינותיהם השונות.


אגב, מתנות ומנחות פופולריות אחרות שנוהגים עולי הרגל להביא לחבריהם ולבני משפחותיהם עם חזרתם מסעודיה, הן מחרוזות תפילה (״מסבחה״), תמרים עסיסיים, גלימות לבנות שמוכרות בשטח בשם ״דשדשה״ ועוד...


המוסלמים מעניקים חשיבות מיסטית ודתית לשתיית מי-זמזם, והם בדרך כלל שותים אותם בתקווה להחלים ממחלות או להתברך בהם. המקור לכך הוא מספר חדית׳ים (מסורות שעברו בעל פה על אודות מעשיו ומנהגיו של הנביא, ׳התושב״ע׳ של המוסלמים) לפיהם הנביא בעצמו נהג לשתות ממי הזמזם, אותם תיאר כ"מים הטובים ביותר על פני האדמה".


בעבר, נכחתי לא פעם בעת שמוסלמים אדוקים, צעירים ושאינם, נהגו ללחוש על דל שפתיהם את המילה ״זמזם״, בעת שהרוו את צמאונם, ממים שהגשתי להם, תפארת חברת ״הגיחון״ או ״מקורות״. הם הסבירו כי בכך הם מדמיינים ומדמים שהם עושים כמעשה הנביא ושותים מים חיים משיבי נפש, כאילו היו עכשיו במכה, ולא אתי בחדר...


אין בי רצון למתוח יותר מדי ביקורת על ההחלטות הרפואיות של בתי החולים ומשרד הבריאות הסעודי, שכן גם אצלנו ישנם יהודים המאמינים במים קדושים, ויש לא מעט ״רבנים קדושים״ המברכים על בקבוקי מים ואפילו על בקבוקי עראק תמורת בצע כסף. ובכל זאת כדאי לדעת שערב הסעודית עצמה, אוסרת על ייצוא מסחרי של מי הזמזם מחוץ לממלכה. יתרה מזאת, הסוכנות הבריטית לפיקוח על מזון (Food Standards Agency) הזהירה בעבר לגבי טיב המים מבאר הזמזם שמיוצאים בצורה לא חוקית בטענה שהם מכילים רמות גבוהות של ארסן (!)

מכאן, שאולי המטופלים הסעודים אולי יחלימו מנגיף הקורונה, אבל הם עשויים ״להחזיר ציוד״ בשל החשיפה לארסן. الله أكبر 🤦‍♂️


וכדי שנסיים את הפוסט הזה על הצד הטוב ביותר, אז הנה אנקדוטה קטנה:

כולכם הרי מכירים את התמיהה המזלזלת ״בחיאת זומזום...״ ששמענו ואמרנו בעבר לא פעם.

ובכן, ניחשתם נכון! מדובר בשיבוש ישראלי-צברי ראוי לכל גינוי של לשון השבועה ״בחיאת זמזם״ בה נהגו בעבר ערביי הארץ להישבע ולהוכיח את אמיתות דבריהם. מ״בחיאת זמזם״ הדרך ל״בחיאת זומזום״ הייתה קצרה מאד.


חג שמח ובריאות לכל.

בתמונה: ביר (באר) זמזם במכה שבסעודיה.



1 view0 comments

Recent Posts

See All

Comentarios


bottom of page